Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Ochrona prawna marki jako znaku towarowego.
Zagadnienia dotyczące ochrony własności intelektualnej wśród polskich przedsiębiorców wciąż jest tematem mało rozpoznanym. Wskazać można choćby głośny proces pomiędzy znanym producentem mrożonek, a firmą prowadzoną przez byłych pracowników. Wizerunek danego przedsiębiorcy coraz częściej musi być przedmiotem skonkretyzowanej ochrony. Dobra te mają także wymierną wartość majątkową. Jednakże niematerialny charakter tych dóbr rodzi wiele zagrożeń, które mogą nawet doprowadzić do ich unicestwienia.
Efektywna ochrona dóbr niematerialnych wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim dbałość o prawa niematerialne wymaga działań prewencyjnych. Każdy uprawniony powinien zgromadzić właściwą dokumentację na temat swoich praw, a także dokonać stosownych zastrzeżeń w urzędzie patentowym.
Ponadto w przypadku wykrycia jakichkolwiek naruszeń reakcja powinna być szybka i zdecydowana. Zlekceważenie zagrożenia może bowiem doprowadzić do utraty wyłączności na korzystanie z danej marki.
Ochrony naruszonych praw można w dochodzić na podstawie dwóch aktów prawnych – Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Prawa własności przemysłowej. Najlepszą ochronę jest oparcie sią na przepisach Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, a co za tym idzie, rejestracja konkretnych elementów wypracowanej marki w Urzędzie Patentowym.
Prawo wyłącznego używania znaku towarowego obejmuje w szczególności uprawnienie do:
- umieszczania tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowania i wprowadzania tych towarów do obrotu, ich importu lub eksportu oraz składowania w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowania lub świadczenia usług pod tym znakiem;
- umieszczania znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;
- posługiwania się znakiem w celu reklamy.
Co do samego przedmiotu jaki może zostać zarejestrowany możliwości są praktycznie nieograniczone, można dokonać rejestracji konkretnego znaku jako szczególnego słowa, znaku słowno-graficznego, „loga” czyli samego znaku graficznego, czy też samego charakterystycznego zestawienia kolorów (najlepszym przykładem jest zastrzeżenie przez przedsiębiorcę określonego, charakterystycznego koloru dla opakowań czekolady „Milka”). Jako znak towarowy możliwe jest również zgłaszanie do Urzędu takich elementów tworzących system identyfikacji jak slogan firmowy i hasło reklamowe. Niektórzy przedsiębiorcy zgłaszają nawet dłuższe opisy będące np. treścią reklamy czy znaki dźwiękowe charakterystyczne dla danej marki.
Znak towarowy daje wyłączne prawo używania marki, tworzy monopol patentowy. Taka ochrona prawna marki ma wpływ na wartość finansową marki, a więc i wycenę firmy. Co więcej rodzi również możliwości optymalizacji podatkowej.
Maciej Stępień
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.