Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon - jak to zrobić?
Do katalogu umów zawieranych na odległość należy również m.in. umowa zawarta przez telefon. W związku z tym, konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych uprawnień związanych z zawarciem umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Do zawarcia ww. umowy nie jest wymagana jednoczesna obecność obu stron. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że za umowy na odległość uznawane są tylko takie transakcje, w których jedną stroną jest konsument, a drugą stroną przedsiębiorca i nie wymagają formy pisemnej.
Należy jednak pamiętać, że odstąpienie od umowy zawartej przez telefon wymaga zachowania formy pisemnej. Pismo takie, powinno się wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu, rozumiane jako możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni lub terminie dłuższym tj. 3 miesięcy w przypadku nie poinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia. Powyższy termin liczony jest od dnia zawarcia umowy w przypadku usługi, a w innych przypadkach od dnia otrzymania rzeczy będącej przedmiotem umowy, bez konieczności podawania przyczyny.
Implementacja dyrektywy konsumenckiej - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. UE L 304/64), która wejdzie do polskiego porzadku prawnego 25 grudnia 2014 roku, wydłuża termin do odstąpienia od umowy na korzyść konsumenta do 14 dni, a w sytuacji braku otrzymania od przedsiębiorcy informacji o prawie odstąpienia termin ten sięgnie nawet 12 miesięcy.
Wobec powyższego, umowę od której nastąpiło skuteczne odstąpienie należy traktować jako niezawartą. Strony zobowiązane są do zwrotu otrzymanych świadczeń – niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
Odmiennie prezentuje się sytuacja, gdy umowę przez telefon zawarł przedsiębiorca. Od skutków takiej umowy, przedsiębiorca będzie mógł uchylić się tylko na podstawie art. 84 Kodeksu cywilnego i zawartą w tym przepisie konstrukcje błędu. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca nie pozostawałby w błędzie, to nie zawarłby umowy – błąd może dotyczyć zarówno faktów jak i prawa (orzeczenie SN z 5 grudnia 2000r., sygn. IV CKN 179/00).
PrawoDlaKazdego.pl
Bibliografia:
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93).
- Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. UE L 304/64).
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.