Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
UOKiK do banków: opłaty nie mogą przybierać postaci kary.
W kwietniu 2014 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko jednemu z banków (BZ WBK), kwestionując legalność sposobu naliczania przez bank niektórych opłat. Opłaty, co do których zastrzeżenia powziął Prezes, dotyczyły głównie kierowanych do klientów wezwań i monitów, czyli pisemnych przypomnień o konieczności wywiązania się z zaległych zobowiązań.
Zgodnie z obowiązującą w banku taryfą opłat i prowizji, konsument obciążany był opłatą rzędu 9 zł – za monit telefoniczny, 25 zł – za monit pocztowy lub wezwanie, oraz 50 zł – za windykację terenową lub przekazanie sprawy do agencji windykacyjnej. Ponadto, bank zabezpieczał swoje interesy w ten sposób, że w umowach czynił zastrzeżenie o możliwości obciążenia drugiej strony, czyli konsumenta, kosztem rozmów telefonicznych oraz korespondencji do niego kierowanej, podczas gdy konsumentowi prawo takie już nie przysługiwało.
Definicja opłaty stanowi, iż jest ona ekwiwalentem wykonania danej czynności i powinna pokrywać koszt jej dokonania. Wynika stąd, iż wysokość opłaty powiązana jest z rzeczywistymi kosztami, jakie ona za sobą niesie i powinna być tym samym uzasadniona. Zestawienie zaś opłat ustanowionych przez bank, z rzeczywistymi kosztami czynności, za które te opłaty są pobierane, prowadzi do wniosku, że tak wygórowane opłaty stanowią w rzeczywistości ukrytą karę nakładaną przez bank na konsumenta. Jak wskazuje Prezes, podobne w swojej treści postanowienia w zakresie pobierania opłat, stanowią niedozwolone klauzule umowne, wpisane do rejestru takich klauzul.
Do 30 października, bank zobowiazał się do zaniechania zarzuconych mu nielegalnych praktyk i wprowadzenia zmian do tabeli opłat i prowizji w taki sposób, aby opłaty te były odzwierciedleniem rzeczywiście poniesionych wydatków, związanych z czynnościami, za które pobierana jest opłata.
Karolina Wąsikowska
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.