Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Małżeństwo wyznaniowe o skutkach cywilnych - ogólna charakterystyka
Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny jest instytucją o dużej doniosłości społecznej. W świetle polskiego prawa stanowi sui generis umowę, która rodzi poważne skutki
w czasie jego trwania, jak i po jego ustaniu. Natomiast w z punktu widzenia związku wyznaniowego małżeństwo będąc wynikiem konsensusu między państwem a Kościołem wypełnia nieco inną rolę, przede wszystkim marginalne znaczenie mają tutaj stosunki majątkowe między samymi małżonkami jak też między nimi a osobami trzecimi.
Obrazuje to w szczególności definicja tej instytucji zawarta w kanonie 1055 § 1 Kodeksu prawa kanonicznego, która stanowi, iż małżeństwo jest sakramentem udzielanym sobie nawzajem przez nupturientów (kobietę i mężczyznę), a jego celem jest przede wszystkim spłodzenie i wychowanie potomstwa, wzajemne doskonalenie się, miłość małżeńska i zaspakajanie popędu płciowego. Jest również ceremoniałem „niezmiennym oraz nierozerwalnym” W sferze prawnego porządku krajowego, definicję małżeństwa możemy odtworzyć na podstawie art. 18 Konstytucji RP i przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. u. z 1964 roku nr 9 poz. 59 ze zm., dalej jako „kro”). Przepisy te stanowią, że małżeństwo jest związkiem kobiety i mężczyzny (a więc jest to tak jak w przypadku definicji z prawa kościelnego) oraz, że podlega ono ochronie i opiece Rzeczpospolitej Polskiej a mamy z nim do czynienia po spełnieniu szeregu formalnych przesłanek. Widać więc wyraźnie, że to normy prawa kościelnego dopełniają treść krajowej definicji małżeństwa.
Pozostając w obrębie regulacji wyrażonej w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym warto zwrócić uwagę, że dla opisywanej tematyki najbardziej istotne znaczenie ma bezpośrednio art. 1 § 2 ustawy. Zgodnie z jego treścią „małżeństwo zostaje również zawarte, gdy mężczyzna i kobieta zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu i kierownik urzędu stanu cywilnego następnie sporządzi akt małżeństwa. Gdy zostaną spełnione powyższe przesłanki, małżeństwo uważa się za zawarte w chwili złożenia oświadczenia woli w obecności duchownego.”. Jak wynika z powyższego jest to norma, w której ustawodawca w ogólny sposób opisał instytucję tzw. małżeństwa wyznaniowego. Stanowi on wyraz tego, iż obecny stan prawny charakteryzuje się tzw. autonomią dwóch systemów prawnych: wyznaniowego i laickiego. Cechą charakterystyczną tego systemu jest możliwość nadania skutków cywilnych małżeństwu zawartemu przed duchownym określonego wyznania. Chodzi o duchownych wyznań uznanych przez Państwo polskie w odpowiednich aktach prawnych rzędu ustawowego. Wynika to również z generalnej zasady wpisanej do art. 1 Konkordatu polskiego, proklamującej poszanowanie dualizmu porządków prawnych, wynikającego z autonomii i niezależności Kościoła i państwa, każdego w swoim zakresie.
Małżeństwo wyznaniowe zostało uregulowane dopiero w 1993 roku ze względu na niechęć poprzedniej władzy państwowej do władz kościelnych i głęboko laickiego charakteru państwa kierowanego mocno lewicową doktryną, aż do zmian ustroju dokonanych w 1989 roku. Wtedy
to rozpoczęto prace nad ustanowieniem łączonej regulacji zawarcia małżeństwa, których skutkiem było wprowadzenie 28 sierpnia 1993 roku Konkordatu. Przyjęto w nim generalną zasadę stwierdzającą, że małżeństwo cywilne może zostać zawarte według jednej z dwóch równorzędnych formuł: wyznaniowej lub cywilnej, i obie z tych form wywołują skutki prawne na gruncie prawa cywilnego. Szczególnie doniosły dla kwestii małżeństwa o podwójnym skutku jest art. 10 Konkordatu polskiego. Przepis ten stanowił podstawę do odpowiedniej nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Warto przy tym zwrócić uwagę, iż regulacje Konkordatu nie mają bezpośredniego zastosowania. Istotne jednak znaczenie mogą mieć zawarte w nim dyrektywy interpretacyjne. Zgodnie z treścią art. 10 od chwili jego zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego, złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli dotyczące wywarcia takich skutków, a zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego na wniosek przekazany urzędowi stanu cywilnego
w terminie pięciu dni od zawarcia małżeństwa. Istotne jest, że termin ten ulega przedłużeniu, jedynie jeżeli nie został dotrzymany z powodu siły wyższej i tylko do czasu ustania tej przyczyny. Odwołując się do zasady dualizmu porządków prawnych postanowiono, że orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego, a także w innych sprawach małżeńskich przewidzianych w prawie kanonicznym, należy do wyłącznej kompetencji władzy kościelnej, natomiast orzekanie w sprawach małżeńskich w zakresie skutków określonych w prawie polskim należy do wyłącznej kompetencji sądów państwowych.
Umowa konkordatowa nie precyzowała jednak, do kogo należy stwierdzenie braku przeszkód do zawarcia małżeństwa oraz braku określenia charakteru prawnego oświadczenia woli nupturientów o uzyskaniu skutków cywilnych. Nie wskazywała także w sposób jednoznaczny podmiotu zobligowanego do złożenia wniosku o wpisanie małżeństwa do akt stanu cywilnego. W związku z tym Sejm Rzeczpospolitej Polskiej dnia 24 lipca 1998 roku podjął ustawę nowelizującą Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks postępowania cywilnego, ustawę o aktach stanu cywilnego, ustawę o stosunku państwa do kościoła oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. z 1998 r. nr 117, poz.757.). Nowelizacja określała już jakie obowiązki związane z zawieraniem małżeństwa wyznaniowego leżą po stronie organów państwowych i kościelnych i dopełniła się regulacja dotycząca procedury zawarcia małżeństwa o podwójnym skutku.
Pierwszą czynnością jakiej muszą dopełnić nupturienci chcący zawrzeć małżeństwo wyznaniowe jest zgłoszenie się do Urzędu Stanu Cywilnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania jednej ze stron w celu otrzymania zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Warunkiem jego otrzymania jest spełnienie wymagań takich jak przy zawieraniu małżeństwa cywilnego, czyli ze względu na kryterium wieku kobieta i mężczyzna muszą mieć ukończone 18 lat, przy czym kobieta, która ukończyła 16 lat może uzyskać z sądu rejonowego – w wydziale rodzinnym i nieletnich pozwolenie na zawarcie małżeństwa, przed ukończeniem 18 lat.
Przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stanowią, że nie może zawrzeć małżeństwa:
· kto już pozostaje w związku małżeńskim,
· osoba ubezwłasnowolniona,
· osoba dotknięta chorobą psychiczną lub niedorozwojem umysłowym,
· krewni w linii prostej, rodzeństwo ani powinowaci w linii prostej,
· przysposabiający i przysposobiony,
Warto zwrócić uwagę, iż szerszy jest katalog przeszkód dla zawarcia małżeństwa według prawa kościelnego. Do przeszkód takich należy m. in.:
· zbyt niski wiek w momencie zawierania związku – wymagany wiek to 14 lat dla kobiety i 16 lat dla mężczyzny wg prawa kanonicznego, jednak kodeks prawa kanonicznego odsyła do regulacji konferencji episkopatów; w Polsce małżeństwo mogą zawrzeć kobiety i mężczyźni, którzy ukończyli 18 lat; można udzielić dyspensy ze względu na wiek dla dziewczynek od 12, a chłopców 14 lat;
· impotencja, czyli niemoc płciowa; może mieć charakter psychiczny lub fizyczny oraz względny lub bezwzględny;
· związanie węzłem poprzedniego małżeństwa – nie może istnieć więcej niż jedno małżeństwo, również jeśli jest to małżeństwo świeckie ale istnieją tutaj tzw. przywileje wiary:
· - przywilej Pawłowy - prawo do ponownego zawarcia małżeństwa przez osoby, które wcześniej były już w związku małżeńskim, potem przeszły na chrześcijaństwo i stwierdziły, że ich niechrześcijański małżonek albo chce się oddzielić, albo nie pozwoli wypełniać praktyk religijnych;
· - przywilej Piotrowy - w przypadku poliandrii lub poligamii, osoba, która posiada kilka żon lub kilka mężów i przyjęła chrzest to może zawrzeć małżeństwo z jednym ze swoich dotychczasowych współmałżonków lub zupełnie kimś innym; nie ma dyspensy;
· różne wyznanie – w przypadku gdy jedna osoba jest katolikiem, a druga chrześcijaninem innego wyznania; takie małżeństwo bez dyspensy jest zawarte niegodziwie, obciąża sumienie; osoby powinny ubiegać się o dyspensę, należy podpisać oświadczenie, że dziecko, które urodzi się w tym małżeństwie będzie wychowane w wierze katolickiej;
· różna wiara – w przypadku, gdy osoby są różnej wiary (np. katolik i muzułmanin), ma charakter rozrywający; musi być dyspensa biskupa; wymagana jest większa liczba świadków; nie można powtarzać oświadczenia woli po raz drugi w innym obrządku;
· węzeł święceń - diakonat, prezbiteriat, sakra biskupia; diakon nie może zawrzeć małżeństwa bez zgody biskupa, a biskup bez zgody papieża;
· śluby czystości – wyróżniamy czasowe lub wieczyste oraz publiczne
lub niepubliczne; tylko ślub wieczysty i publiczny wymaga dyspensy papieża;
· uprowadzenie lub pozbawienie wolności dla zawarcia małżeństwa (chyba że później śluby zostaną w sposób wolny potwierdzone); syndrom sztokholmski - stan psychiczny, który pojawia się u ofiar porwania lub u zakładników, wyrażający się odczuwaniem sympatii i solidarności z osobami je przetrzymującymi;
· występek „małżonkobójstwa” - spowodowanie śmierci uprzedniego małżonka swojego lub partnera w celu zawarcia nowego małżeństwa; tylko papież może udzielić dyspensy;
· przyzwoitość publiczna – np. pozostawanie z bliskim krewnym (pierwszy stopień linii prostej) drugiej strony w nieważnym małżeństwie lub trwałym i publicznym konkubinacie; zjawisko gorszące; możliwa dyspensa biskupa;
· pokrewieństwo duchowe – występuje między chrzestnym/chrzestną
a chrześnicą/chrześniakiem; w religii grekokatolickiej;
Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo zobowiązane także są złożyć przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego lub polskim konsulem (jeżeli przebywają za granicą) zapewnienie, że nie wiedzą o okolicznościach wyłączających zawarcie małżeństwa. Przy tej okazji nupturienci składają również oświadczenie o tym jakie nazwisko będzie nosić ich potomstwo. Otrzymane zaświadczenie ważne jest przez 3 miesiące liczone od daty jego wystawienia. Następnie przyszli małżonkowie udają się z zaświadczeniem (dostają 3 jego kopie) do duchownego kościoła lub związku wyznaniowego, przed którym udzielą sobie ślubnego sakramentu. Po odpowiedniej ceremonii religijnej małżonkowie wraz ze świadkami podpisują zaświadczenie o zawarciu małżeństwa, które musi zostać w terminie 5 dni przesłane przez osobę upoważnioną do jego wystawienia kierownikowi właściwego Urzędu Stanu Cywilnego. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w obwieszczeniu z dnia 21 lutego 2008 r. zamieścił wykaz stanowisk, których zajmowanie upoważnia do sporządzenia zaświadczenia stanowiącego podstawę sporządzenia aktu małżeństwa zawartego w sposób określony w art. 1 § 2 i 3 kro. W przypadku Kościoła katolickiego upoważnieni są ordynariusz miejsca, proboszcz, administrator parafii, wikariusz w zastępstwie proboszcza, duchowny w zastępstwie proboszcza. W dalszej kolejności zostaje kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt małżeństwa.
Spełnienie wszystkich wymienionych przesłanek powoduje, że małżeństwo wywołuje skutki w obrębie prawa cywilnego i to od momentu złożenia przez nupturientów zgodnych oświadczeń woli co do wstąpienia w związek o tym charakterze. Zostaje zawarte małżeństwo wyznaniowe.
Patryk Hatak
Bibliografia:
W. Góralski, Studia nad małżeństwem i rodziną, Warszawa 2007
A. Mezglewski, A. Tunia, Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa,
Warszawa 2007,
M. Andrzejewski, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2010,
E. Sztafrowski, Podręcznik prawa kanonicznego 4, Warszawa 1986,
Prawo rodzinne i opiekuńcze. Komentarz, pod red. Kazimierza Piaseckiego, wyd. LexisNexis 2011 rok.
Prawo o aktach stanu cywilnego. Komentarz, orzecznictwo, wzory dokumentów i pism, autorzy: Alicja Czajkowska oraz Elżbieta Pachniewska, wyd. LexisNexis 2011 rok.
K. Piasecki, Prawo Małżeńskie, Warszawa 2011
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.