Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Odpowiedzialność karna za niezastosowanie się do polecenia wydanego na podstawie regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej.
Z końcem maja 2015 r. ukrócone zostaną uprawnienia służb porządkowych w zakresie karania za niezastosowanie się do polecenia służbowego wydanego na podstawie regulaminu obiektu lub regulaminu imprezy masowej. Sankcja ściśle karna będzie mogła być wymierzona tylko za niezastosowanie się do takiego polecenia, które oparte będzie na przepisach ustawy, w pozostałych przypadkach możliwe będzie natomiast pociągnięcie do odpowiedzialności jedynie kontraktowej.
20 maja bieżącego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł (sygn. akt.: K 17/13) o niezgodności art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, ze zm.; dalej: ustawa), który brzmi:
"Kto nie wykonuje polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy, regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej przez służby porządkowe lub służby informacyjne, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 2000 zł”
Z kolei art 42 ust.1 Konstytucji w zdaniu pierwszym stanowi, że:
"odpowiedzialności karnej podlega ten tylko, kto dopuścił się czynu zabronionego pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia."
Niezgodność ustawowego przepisu orzeczono w części zawierającej słowa „regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej”. Przepis ten został zaskarżony, ponieważ
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że treść regulaminów modyfikuje i wprowadza regulacje penalne, które nie zostały przewidziane w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, podważając tym samym kompetencje podmiotów prywatnych do stanowienia przepisów o charakterze penalnym.
Dopuszczając określenie sankcji karnej w akcie takim jak regulamin, a więc w akcie nienależącym do kategorii prawa powszechnie obowiązującego, doprowadzono do możliwości ustanowienia sankcji karnej, mogącej niejednokrotnie głęboko ingerować w sferę wolności człowieka. Co prawda, dopuszcza się tworzenie przepisów karnych o charakterze blankietowym, pod warunkiem, że w akcie ustawowym nie jest możliwe dokładne określenie znamion czynu zabronionego, a adresat normy prawnej ma możliwość zorientowania się co do zasadniczej treści ustanowionego zakazu na podstawie samej ustawy.
Regulaminy imprez masowych należą natomiast do tego rodzaju regulacji, które z natury rzeczy będą podlegały częstym zmianom. Ich treść, mimo generalnego określenia w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, pozostawia podmiotom, które je opracowują mimo wszystko duży zakres swobody. Nikt, nawet sam ustawodawca, nie jest póki co w stanie zagwarantować, że postanowienia owych regulaminów nie będą zmieniane arbitralnie albo że ustanawiane w nich zakazy czy nakazy będą racjonalne.
Trybunał Konstytucyjny stoi przy tym na stanowisku, że wolność, o jaką w tej sytuacji chodzi, stanowi dobro, w które nie powinno ingerować się automatycznie, w konsekwencji każdorazowego niewykonania polecenia porządkowego wydanego na podstawie regulaminów, i to niezależnie od charakteru ich postanowień i racjonalności ich wydawania.
Trybunał wskazuje także, że:
"Ustawodawca podkreśla znaczenie regulaminów, z punktu widzenia realizacji celu ustawy, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych, nakładając na uczestników tych imprez obowiązek przestrzegania ich postanowień. Ustawowy obowiązek przestrzegania regulaminów nie zmienia jednak ich charakteru prawnego. Dlatego też nie mogą stać się one podstawą odpowiedzialności w ramach szeroko pojmowanego prawa represyjnego. Mogą natomiast stanowić podstawę cywilnoprawnej odpowiedzialności kontraktowej. (...) Powyższe nie wyklucza, by regulaminy obiektu (terenu) i regulaminy imprezy masowej szczegółowo określały dodatkowe nakazy i zakazy związane z możliwością wstępu na dany obiekt lub z możliwością uczestniczenia w imprezie masowej, których naruszenie skutkowałoby np. obowiązkiem zapłaty kary umownej"
Z powyższego wynika, że sankcja karna za niezastosowanie się do polecenia służbowego grozi nam tylko, jeśli obowiązek zachowania, którego dotyczy polecenie, wynika z ustawy.
Nie możemy jednak zupełnie lekceważyć regulaminów – często bowiem zawierają w swojej treści uregulowania, których dotyczy ustawa. Lepiej też przestrzegać ich z czysto ekonomicznego punktu widzenia, bowiem jak wskazano, za sprzeciwienie się poleceniu służbowemu regulaminu obiektu czy imprezy masowej może nam grozić sankcja, tyle, że nie karna, a cywilna – organizator może zatem nałożyć na nas karę pieniężną lub nakazać nam opuszczenie obiektu, czy imprezy.
Karolina Wąsikowska
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.