Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sklepy w sieci wiedzą, że ciąży na nich ustawowy obowiązek udzielenia konsumentom, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, informacji składających się z jedenastu obligatoryjnych elementów określonych w ustawie. W praktyce oznacza to konieczność skonstruowania regulaminu i zamieszczenia go na stronie internetowej sklepu, w ten sposób, aby klient mógł się z nim zapoznać przed zawarciem umowy kupna. Informacje te należy również doręczyć konsumentowi na piśmie wraz z przesyłką, co w razie niedopełnienia obowiązku przez przedsiębiorcę, wywołuje dłuższy, bo 3 miesięczny termin do odstąpienia przez konsumenta od umowy bez podawania przyczyny, a nie jak pierwotnie 10-dniowy.
Informacje które musi zawierać regulamin to:
1) imię i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziba) przedsiębiorcy oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
2) istotne właściwości świadczenia i jego przedmiot;
3) cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
4) zasady zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
5) koszty oraz termin i sposób dostawy;
6) prawo odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków:
- (jeżeli strony nie umówiły się inaczej) gdy świadczenie usług rozpoczęto, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu dziesięciu dni, liczonych od dnia zawarcia umowy,
- dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
- umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
- świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
- dostarczania prasy;
- usług w zakresie gier hazardowych.
7) koszty wynikające z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
8) termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
9) minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
10) miejsce i sposób składania reklamacji;
11) prawo wypowiedzenia umowy zawartej na czas nie oznaczony.
Przygotowanie takiego regulaminu najlepiej zlecić specjalistom, ponieważ nie mogą znaleźć się w nim tak zwane klauzule abuzywne czyli niedozwolone postanowienia umowne.
Joanna Gaik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.