Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Co ze składkami ZUS w przypadku zawarcia dwóch umów zlecenia?
Umowa zlecenia, stanowi obok umowy o dzieło tzw. umową cywilnoprawną, uregulowaną w kodeksie cywilnym. Od umowy tej naliczane są obowiązkowo składki ZUS. Wysokość otrzymywanego wynagrodzenia ulega więc potrąceniu o składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne.
W praktyce coraz więcej osób wykonuje więcej niż jedną umowę zlecenia. Dochodzi wtedy do zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Składki są wówczas odprowadzane od tej umowy, która została zawarta jako pierwsza. Zleceniobiorca może jednak złożyć wniosek o odprowadzanie składek z obu umów lub tylko jednej, przez niego wskazanej. Co istotne wybór umowy zlecenia od której odprowadzane będą składki nie jest ograniczony wysokością otrzymywanego z tej umowy wynagrodzenia. Nie ma zatem tego ograniczenia co w przypadku osoby wykonującej umowę zlecenia i zatrudnienia na umowę o pracę. W tym drugim przypadku rezygnacja ze składek jest możliwa tylko wówczas, gdy przychód z umowy o pracę wynosi co najmniej wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalanego corocznie podstawie ustawy z 10 października 2002 o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Podsumowując, zleceniobiorca może zatem wskazać dowolną umowę zlecenia, jako tę, z której będą odprowadzane składki ZUS. Składką obowiązkową, a zatem odprowadzaną od obu umów będzie wówczas jedynie składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Maksymilian Szeląg-Dylewski
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.