Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Jakie zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy?
Według ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, za wypadek przy pracy uznaje się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć. Równocześnie zdarzenie to musi nastąpić w związku z wykonywaną przez pracownika pracą.
O nagłym zdarzeniu możemy mówić wtedy, gdy jest nieoczekiwane. Ta cecha zdarzenia, pozwala odróżnić wypadek przy pracy od choroby zawodowej. W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że zdarzenie nagłe nie trwa dłużej niż dniówka robocza pracownika.
Zdarzenie musi być wywołane przyczyną zewnętrzną oraz nastąpić w związku z pracą. Zewnętrzność przyczyny oznacza, że nie może ona pochodzić z organizmu pracownika. Związek zdarzenia z wykonywaną pracą nie stanowi jednak związku przyczynowo-skutkowego lecz może być związkiem czasowym, miejscowym lub funkcjonalnym.
Ostatecznie, zdarzenie mogące być uznane za wypadek przy pracy musi spowodować u pracownika uraz lub śmierć. Za uraz uważa się uszkodzenie tkanek ciała lub narządów człowieka wskutek działania czynnika zewnętrznego. Natomiast w przypadku śmierci pracownika na wskutek wypadku nie musi nastąpić ona bezpośrednio po zdarzeniu ją powodującym. Za śmiertelny wypadek przy pracy uznaje się wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku.
Katarzyna Basista
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.