Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Kto odpowiada za czystość dróg i chodników?
Sprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z publicznych chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy do obowiązków jej właścicieli. Na przykład w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy obowiązek sprzątania przyległego chodnika spoczywa na gminie jako właścicielu. Wyjątkowo, gdy na chodniku przyległym do nieruchomości dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych, właściciel pozostaje zwolniony z obowiązku utrzymywania tego terenu w czystości. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, spoczywa na zarządcy drogi, który pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.
Zaniechanie obowiązku sprzątania chodnika stanowi wykroczenie. Zanim zostaniemy ukarani grzywną do 1.500 zł, możemy zostać wezwani decyzją burmistrza lub prezydenta miasta do zrealizowania ciążącego na nas obowiązku utrzymania porządku. W praktyce, to często straż miejska upomina właścicieli i przypomina o konieczności usunięcia śniegu z chodnika czy zabezpieczenia przejścia od sopli niebezpiecznie zwisających z dachu. W przypadku nieruchomości będącej drogą gminną, ani zarząd drogi ani tym bardziej pracownik tego zarządu nie może ponosić odpowiedzialności za wykroczenie polegające na niewykonaniu obowiązku utrzymania porządku. Odpowiedzialności tej podlega wyłącznie człowiek, który został osobiście zobowiązany do utrzymywania czystości i porządku w obrębie ściśle wskazanej nieruchomości. Kodeks wykroczeń pozwala jedynie na pociągnięcia do odpowiedzialności za wykroczenie osoby fizycznej. Wykroczenie "nieporządku" może popełnić oprócz właściciela nieruchomości także użytkownik wieczysty, posiadacz, użytkownik, dzierżawca, zarządca atakże osoba zatrudniona lub wyznaczona przez właściciela albo administratora nieruchomości do utrzymywania nieruchomości w odpowiednim stanie, na przykład dozorca.
Z kolei obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także zbieranie odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, sprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.
Joanna Gaik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.