Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Pracujesz na umowie zlecenie i miałeś wypadek przy pracy?
Umowa cywilnoprawna podobnie jak umowa o dzieło to coraz częściej spotykane formy zatrudnienia. Z uwagi na rozmaity charakter wykonywanych czynności, również zleceniobiorcy ulegają różnego typu wypadkom. Wiele z tych osób zastanawia się, czy taki wypadek może zostać uznany za wypadek przy pracy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 7 za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas: umowy zlecenia.
Jak informuje ZUS, zleceniobiorca, który w dniu zdarzenia/wypadku miał opłaconą składkę na ubezpieczenie wypadkowe, może się ubiegać o wypłatę jednorazowego odszkodowania. Wypadek należy zgłosić odpowiedniemu podmiotowi - Zleceniodawcy na rzecz którego wykonywana jest praca w ramach umowy zlecenia. Zleceniodawca zajmie się ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadku. Aby uzyskać odszkodowanie należy złożyć odpowiednie dokumenty. Są nimi karta wypadkowa a także wystawiony przez lekarza druk N-9. Wzór karty wypadku został określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. nr 236, poz. 1992). Do karty wypadku dołącza si: zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności dokumenty sporządzone z oględzin miejsca wypadku, inne dowody dotyczące wypadku uznane za niezbędne do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, a także uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w karcie wypadku zgłoszone przez poszkodowanego lub uprawnionego członka rodziny
Kartę wypadku należy sporządzić nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku. Kartę wypadku sporządza się w 3 egzemplarzach: pierwszy egzemplarz otrzymuje poszkodowany lub uprawniony członek rodziny, drugi egzemplarz pozostaje u podmiotu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku, trzeci egzemplarz jest przekazywany do Zakładu, jeżeli zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy.
Maksymilian Szeląg-Dylewski
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.