Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Przedsiębiorco, odpowiedz na reklamację!
Złożenie przez klienta reklamacji towaru wiąże się dla przedsiębiorcy z obowiązkiem pilnowania terminu w którym zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi i to nawet w sytuacji, gdy reklamacja jest w sposób oczywisty bezzasadna. Wynika to z faktu, że brak odpowiedzi w terminie 14 dni może skutkować uwzględnieniem reklamacji z mocy prawa.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy reklamowany towar kupił konsument, czy też podmiot niebędący konsumentem (np. inny przedsiębiorca). Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Nie ulega wątpliwości, że w obecnym stanie prawnym konsumenci są lepiej chronieni niż inne podmioty. Ich uprawnienia związane z reklamowaniem kupionego towaru są zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Status konsumenta przesądza o tym, że kupujący składając reklamację może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. W takim przypadku ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Podobnie, gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu klienta w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. Jednym ustawowym ograniczeniem w omawianym zakresie jest wykazanie, że wada ma charakter nieistotny.
Zgłoszenie któregokolwiek z wyżej wymienionych żądań rodzi obowiązek po stronie sprzedawcy w zakresie ustosunkowania się do żądania konsumenta w terminie 14 dni. Częstym błędem sprzedawców jest założenie, że to klient powinien odebrać osobiście odpowiedź w przedmiocie reklamacji. Takie podejście świadczy o błędnej interpretacji przepisów, bowiem zgodnie z prawem, sprzedający ma obowiązek poinformowania kupującego o odpowiedzi choćby telefonicznie, jednocześnie brak tu zastrzeżenia jakoby informacja ta obligatoryjnie miałaby mieć formę pisemną. Wysyłając pismo pocztą należy mieć na uwadze, że dla zachowania terminu nie bierze się pod uwagę daty wysłania pisma, lecz datę jego doręczenia. Dobrze jest zadbać o to, aby w razie sporu mieć dowody na udzielenie odpowiedzi przed upływem 14-dniowego terminu.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.