Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Reklama ukryta, reklama niezgodna z prawem.
Zgodnie z ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, reklamą ukrytą jest: „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji”. Ustawa wskazuje również inne postacie reklamy ukryte:
1) pozornie neutralnej informacji;
2) tzw. product placement;
3) reklamy podprogowej.
Twórcy reklam chętnie wykorzystują prawidłowość, zgodnie z którą konsument przy wyborze produktu chętniej będzie sugerował się niezależnymi badaniami niż reklamą. Dla konsumenta wartość ma bowiem niezależna opinia innej osoby, najczęściej eksperta w danej dziedzinie. Dopóki jednak wyraźnie wskazuje się, że konsument ma do czynienia z reklamą, nie można mówić o nadużyciu lub złamaniu prawa. Jeśli jednak odbiorca nie jest w stanie z łatwością dowiedzieć się, że przekaz ma charakter reklamowy – takie działanie możemy uznać za czyn nieuczciwej konkurencji.Należy podkreślić, że reklama wykreowana na przekazywanie neutralnej informacji jest zakazana bez względu na to, czy przedstawia treści zgodne z prawdą, czy nie.
Product placement to relatywnie nowy sposób prezentowania artykułów i usług, często określany jest mianem „miękkiej reklamy”. Jego istota polega na pozornie przypadkowym wpleceniu towaru lub marki w fabułę filmu serialu lub w prasie. Ocena prawna tego zjawiska jest trudna, natomiast bezsprzecznie jeśli charakter odpłatności lub udział finansowy danej firmy został podkreślony (choćby w tzw. napisach końcowych) nie można mówić tu o działaniu nieuczciwym.
Reklama podprogowa z kolei, określana jest jako przemycanie do mózgu pewnych informacji bez udziału świadomości odbiorcy. W praktyce polega to na umieszczaniu w sekwencji filmu bardzo krótkich, trwających nie dłużej niż kilka, kilkanaście milisekund, przekazów. Polska, tak jak wiele innych krajów, przyjęła tzw. Konwencję o Telewizji Transgranicznej, która zakazuje wpływania na podświadomość odbiorcy. Warto dodać, że według niektórych naukowców przekaz podprogowy to mit – twierdzą oni, że nie można ulec propagandzie jedynie poprzez podświadomość.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.