Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Spóźniłeś się z powodu utrudnień na kolei? Masz prawo do odszkodowania.
Przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek przedwczesnego, opóźnionego, odwołanego odjazdu pociągu. Przewoźnik odpowiada zatem na zasadzie winy domniemanej. Przewoźnik jest zobowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania usługi przewozu, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Na przewoźniku spoczywa ciężar udowodnienia, że opóźnienie pociągu wynika z przyczyn od niego niezależnych. Nieaktualny czy błędny rozkład jazdy to przykład w którym przewoźnik będzie odpowiadał wobec pasażera za szkodę. Awaria trakcji w skutek siły takiej jak powódź, huragan, gwałtowna burza czy śnieżyca wyłączają odpowiedzialność przewoźnika, jeśli wywołają opóźnienie w transporcie.
Jeśli poniosłeś szkodę z powodu utrudnień na kolei Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zachęca do składania reklamacji, skarg i wniosków do przewoźnika kolejowego. Przewoźnik ma obowiązek w ciągu miesiąca odpowiedzieć lub określić termin udzielenia odpowiedzi. Do pisma należy dołączyć bilet lub potwierdzenie rezerwacji.
Joanna Gaik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.