Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Wygaśnięcie decyzji administracyjnej.
Teoretycznie, mając na względzie fundamentalne zasady polskiego porządku prawnego – m. in. zasadę budzenia zaufania obywateli do państwa i zasadę ochrony praw słusznie nabytych, strona dysponując ostateczną decyzją administracyjną, której nie można wzruszyć w zwyczajnym trybie weryfikacji decyzji, ma prawo oczekiwać pewnej stabilizacji stanu rzeczy stwierdzonego w decyzji, lub praw, które decyzja przyznaje.
W pewnych przypadkach należy jednak liczyć się z tym, że decyzja administracyjna może ulec wygaśnięciu. Wygaśnięcie nie może jednak nastąpić z mocy samego prawa i niejako automatycznie – potrzebne jest w tym zakresie stwierdzenie jej wygaśnięcia przez organ administracji.
Główną przyczyną wygaśnięcia decyzji jest jej bezprzedmiotowość w aktualnym stanie faktycznym, z jednoczesnym spełnieniem określonych przesłanek. Zgodnie z regulacją art. 162 kodeksu postępowania administracyjnego, organ, który wydał decyzję, stwierdza jej wygaśniecie, jeśli stała się ona bezprzedmiotowa, a przy tym stwierdzenie jej wygaśnięcia nakazuje przepis prawa, alternatywnie leży to w interesie społecznym, bądź leży to w interesie strony. Bezprzedmiotowość jest przy tym rozumiana jako sytuacja, w której przestaje istnieć któryś z elementów przesądzających o istnieniu tego samego stosunku prawnego, który został skonkretyzowany w decyzji. Przykładowo, w sytuacji gdy przestał istnieć sam podmiot stosunku administracyjnoprawnego – ustaje tym samym ów stosunek prawny, a bezpośrednim skutkiem tego stanu jest właśnie bezprzedmiotowość decyzji, która ten stosunek konkretyzowała. Siłą rzeczy, bezprzedmiotowa będzie też decyzja, której przedmiot w postaci prawa lub obowiązku już nie istnieje. Trzeba też pamiętać, że nie sama bezprzedmiotowość decyzji decyduje o możliwości stwierdzenia jej wygaśnięcia – musi występować przepis prawa, który tę czynność organu nakazuje albo uzasadniający ją interes społeczny lub interes strony.
Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje także stwierdzenie wygaśnięcia decyzji, jeśli decyzja została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, przy czym strona go nie dopełniła. Organ administracyjny, zastrzegając w decyzji warunek, wyraża dodatkowe oświadczenie woli organu, na podstawie którego rozpoczęcie lub ustanie jej obowiązywania zostaje uzależnione od zdarzenia przyszłego i niepewnego. Jeżeli będzie to warunek zawieszający, to w przypadku nie nadejścia zdarzenia warunkowego decyzja nie zacznie w ogóle obowiązywać, a w przypadku warunku rozwiązującego, jego niespełnienie spowoduje automatyczną utratę mocy wiążącej decyzji. Bez względu jednak na sposób niedopełnienia przez stronę warunku, organ ma obowiązek stwierdzić jej wygaśnięcie. Dotyczy to także sytuacji, kiedy niedopełnienie warunku było skutkiem okoliczności niezależnych od strony.
Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji następuje także mocą decyzji, wydanej w osobnym postępowaniu. Skoro mamy do czynienia z nowym postępowaniem w tym zakresie, od decyzji takiej przysługuje odwołanie i wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy na zasadach ogólnych.
Karolina Wąsikowska
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.