Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Zgubiłeś paragon? Nie tracisz prawa do reklamacji!
Rezygnacja z reklamacji wadliwego towaru związana ze zgubieniem paragonu w istocie oznacza rezygnacje z przysługujących klientowi praw, których dochodzenie możliwe jest również na podstawie innej niż paragon – często spotykany w sklepach napis "podstawą reklamacji jest paragon" nie ma oparcia w obowiązującym porządku prawnym.
Klient składając reklamację, obowiązany jest udowodnić, że wadliwy towar został zakupiony w danym sklepie. W związku z tym, że odpowiedzialność sprzedającego za towar jest ograniczona w czasie, kupujący powinien również udowodnić, kiedy towar został mu wydany. Najprostszym rozwiązaniem które prowadzi do udowodnienia powyższych faktów jest przedstawienie sprzedającemu paragonu lub wystawionej przez niego faktury.
Warto jednak pamiętać, że wbrew temu co często starają się wmówić sprzedający klientom, żaden przepis nie wskazuje dokumentów, jakie należy dostarczyć składając reklamację. Jeżeli więc klient nie ma paragonu lub faktury, dowodem zakupu może być na przykład wyciąg z rachunku karty kredytowej lub płatniczej którą płaciliśmy za towar, czy tez wystawiona gwarancja.
Dowodem na zakupienie towaru może być również oświadczenie kupującego jak i zeznania świadków, potwierdzające ten fakt. Jest to o tyle łatwiejsze, że sprzedający często odnotowują fakt sprzedaży w systemie komputerowym czy tez prowadzonej przez siebie dokumentacji.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.