Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
UOKiK: konsument ma prawo sprawdzić towar w przypadku zakupu przez internet.
Takie wnioski płyną z decyzji RGB 24/2013 w ramach której Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wykrył, iż Vision Expres stosowało w swych regulaminach klauzule niedozwolone. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte z urzędu w styczniu 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia zawarte w regulaminie sklepu internetowego, które ograniczały prawa e-klientów.
W chwili otwarcia kupionych przez internet okularów klient traci możliwość zwrotu towaru - tak brzmiał zapis w regulaminie internetowego sklepu należącego Vision Express. Zwrot produktu kupionego przez Internet - tylko nieużywanego oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie.
Zgodnie z prawem konsument, który kupuje towar poza lokalem przedsiębiorcy, bądź za pomocą środków porozumiewania się na odległość ma 10 dni na zwrot zakupionego towaru. Zgodnie z warunkiem Vision Express, klient mógł zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie.
Jak podkreśla Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w oficjalnym oświadczeniu, kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Vision Express została nałożona kara ponad 360 tys. zł. Mimo, iż decyzja nie jest jeszcze prawomocna, Spółka zaprzestała już stosowania kwestionowanych klauzul.
Obecnie w regulaminie Vision Express widnieje już zmieniony zapis: ”zgodnie z Ustawą z 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000 r., Nr 22, poz. 271 z późn. zm.) Klient będący konsumentem ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni. Dla zachowania tego terminu wystarczy przesłanie pisemnego oświadczenia przed upływem 10 dni od zawarcia umowy Towar w stanie niezmienionym powinien zostać odesłany do Vision Express na koszt Klienta, jednak nie później niż 14 dni od daty odstąpienia od umowy.”
Już kolejny raz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wykazuje, że jest to instytucja niezmiernie ważna dla ochrony prawnej przeciętnego obywatela w demokratycznym państwie prawa.
Maciej Stępień
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.