Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Minimalna temperatura w miejscu pracy.
Otaczająca nasz jesienna aura z dnia na dzień staje się coraz bardziej kapryśna. Krótszy dzień oraz niższe temperatury mogą negatywnie odbić się na samopoczuciu czynnej zawodowo części społeczeństwa. Pamiętać jednak należy, iż w przypadku niskich temperatur pracodawca ma obowiązek odpowiednio „zatroszczyć się” o swoich pracowników zapewniając odpowiedni komfort pracy.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r .w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić warunki umożliwiające wykonywanie powierzonej pracy w tym również odpowiednią temperaturę w miejscu pracy.
W pomieszczeniach pracy pracodawca musi zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy. Przepisy jasno określają, iż w przypadku wykonywania lekkiej pracy fizycznej lub pracy biurowej temperatura pomieszczeń nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza (291 K). Natomiast w przypadku pracy fizycznej innej niż lekka, temperatura pomieszczeń w których wykonywana jest praca nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza (287 K)( § 30 Rozporządzenia).
Wymóg zapewnienia w pomieszczeniach pracy temperatury minimalnej na poziomie 14°C nie ma jednak charakteru bezwzględnego. Istnieje bowiem możliwość niestosowania się do w/w standardów, jednakże wyłącznie w przypadku, gdy względy technologiczne powodują konieczność utrzymywania w pomieszczeniu pracy temperatury niższej niż 14°C. W zakładach produkcyjnych sytuacja taka ma miejsce wówczas, gdy niska temperatura w miejscu produkcji stanowi warunek prawidłowo przeprowadzonego procesu produkcyjnego. Dotyczy to np. chłodni, gdzie utrzymywanie niskich temperatur jest koniecznością technologiczną, tzn. bez ich zapewnienia proces w ogóle nie mógłby się odbywać.
Inaczej jest z pracą w terenie. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nie ogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. Pomieszczenia takie muszą mieć powierzchnię minimum 8 metrów kw., ze stałą temperaturą nie niższą niż 16 stopni C. Jeżeli pracodawca nie ma takiego pomieszczenia ze względu na charakter wykonywanej pracy, wówczas musi zapewnić pracownikom odpowiednie źródła ciepła w pobliżu miejsca ich pracy. Ponadto pracodawca powinien zapewnić odpowiednią odzież ochronną przystosowaną do używania w niskich temperaturach, a jeżeli praca fizyczna wykonywana jest w niskich temperaturach (poniżej 10 stopni C) lub na otwartej przestrzeni w okresie zimowym, zobowiązany jest zapewnić ciepły posiłek regeneracyjny.
Jeśli pracodawca nakaże pracę w temperaturach niższych niż wynika z przepisów, nie zapewni odzieży ochronnej, pomieszczenia, w którym pracownik może się ogrzać, grozi mu grzywna do 30 tys. zł. Pamiętać należy ponadto, iż przepisy BHP o pracach w niskich temperaturach obowiązują w stosunku do wszystkich pracowników, w tym zleceniobiorców.
Maciej Stępień
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.