Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Obiecano Ci obniżenie rachunków? Jeżeli nie zmalały - możesz unieważnić umowę.
Prawdopodobnie każdemu zdażyło się zawrzeć umowę, którą był co najmniej rozczarowany. Często winę za to ponoszą nieuczciwi handlowcy, którzy udzielając nieprecyzyjnych, nieprawdziwych lub niepełnych informacji, nakłaniają nas w ten sposób do zakupu. Umowa okazała się błędem? Można go naprawić.
Dziś, w dobie tak powszechnego dostępu do informacji, świadomy konsument nie tylko zna swoje prawa, ale także potrafi je egzekwować. Śmiało korzystamy z prawa do rękojmi i gwarancji, kiedy można dokonać jej w sklepie, rzadziej kiedy kupujemy przez internet, ale już z reklamacji takich usług jak dostawa energii nie korzystamy prawie wcale. Pokutuje stereotyp, że klient w zderzeniu z wielkim przedsiębiorstwem nie ma szans. Zakładamy, że skoro za wielkimi przedsiębiorstwami sto sztab prawników, to konsument działający w pojedynkę jest zbyt mały aby skutecznie bronić swych praw.
Na szczęście ten stereotyp obala Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który bada każdy przypadek naruszenia prawa i punkt po punkcie wytyka wielkim przedsiębiorcom ich błędy. Przekonały się już o tym także te największe z działających na naszym rynku firm jak np. Tauron, dystrybutor energii elektrycznej na który UOKiK nałożył w 2011r. karę w wysokości 961 887,00 zł i kolejną 901 769,00 zł za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, zobowiązując firmę jednocześnie m.in. do załączania do umów aktualnej taryfy i doręczania odbiorcom informacji o zmianach taryf lub wprowadzenia nowych.
W sieci tętnią fora internetowe na których internauci wymieniają się doświadczeniami związanymi z zawarciem umowy na dostawę energii. Wielu twierdzi, że zostało oszukanych przez nieuczciwych handlowców którzy zapewniali ich, że po zawarciu kilkuletniej umowy lojalnościowej ich rachunki znacząco zmaleją. Jeżeli zawarłeś taką umowę a Twoje rachunki nie obniżyły się przy takim samym zużyciu energii ani o złotówkę, to masz prawo do unieważnienia umowy zawartej pod wpływem błędu. Możesz uchylić się od skutków prawnych umowy, o ile błąd został wywołany przez drugą stronę umowy, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć. Należy w takiej sytuacji złożyć drugiej stronie oświadczenie woli określając na czym polegał błąd np. na niepoinformowaniu o dodatkowych opłatach czy podaniu nieprawdziwych informacji. Należy uzasadnić oświadczenie w ten sposób, że gdyby nie działało się pod wpływem błędu i oceniało sprawę rozsądnie, nie złożyłby się oświadczenia tej treści, krótko mówiąc nie zawarło by się niekorzystnej umowy.
Joanna Gaik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.