Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Osobisty odbiór towaru, a odstąpienie od umowy.
Zgodnie z przepisami ustawy 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Zakupy dokonywane za pośrednictwem różnych portali internetowych czy telefonicznie stają się coraz popularniejsze, a wspólną ich cechą jest to, że zawarcie umowy następuje poza lokalem przedsiębiorstwa. W związku z tym zastosowanie znajdzie tu ww. przepis, jeśli tylko nabywcą jest konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Na gruncie stosowania tej regulacji powstała wątpliwość, czy należy ją stosować także wtedy, gdy konsument co prawda zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorcy, jednak sam towar odbiera w tym właśnie lokalu. Jest to dosyć częsta praktyka, pozwalająca klientowi na komfortowy wybór towaru, siedząc przed ekranem monitora w domu, a do konkretnego sklepu udać się dopiero, gdy uzyska potwierdzenie, że poszukiwany przez niego artykuł jest dostępny pod danym adresem. Dodatkowo takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić na kosztach przesłania zakupionego towaru.
W przedmiotowej sprawie wypowiedział się Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podzielając wyrażoną wcześniej przez prezesa UOKiK opinię oraz stanowisko ustawodawcy. Rozpatrywana sprawa dotyczyła ogólnopolskiej sieci księgarń, która w regulaminie swojego sklepu internetowego przyznała klientowi dokonującemu zakupów w sklepie internetowym, ale odbierającemu towar w stacjonarnej księgarni prawo do odstąpienia od umowy tylko na miejscu w trakcie odbioru. Sąd ten w nieprawomocnym jeszcze wyroku z dnia 12 czerwca 2014 r. (sygn. akt: XVII AmA 26/13) podkreślił, że przysługiwanie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa nie jest zależne od wybranego sposobu dostawy towaru. Stąd też zawierającemu umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ale odbierającemu towar w jego siedzibie lub lokalu także przysługuje 10 – dniowy termin na odstąpienie od umowy.
W uchwalonej już nowej ustawie o prawach konsumenta termin ten zostanie wydłużony do 14 dni, a jeśli przedsiębiorca nie poinformuje kupującego o przysługujących mu uprawnieniach wyniesie on 12 miesięcy (obecnie 3 miesiące). Wejście tych nowych przepisów w życie planowane jest na przełomie 2014 i 2015 roku.
Paweł Chrząszcz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.