Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Co robić, gdy skończy się gwarancja?
Zadziwiające, jak często spotykaną jest sytuacja, w której zakupiony przez konsumenta towar ulega popsuciu tuż po upływie wystawionej na niego gwarancji. Warto pamiętać, że oprócz gwarancji producenta lub sprzedawcy, konsumentowi przysługuje również ochrona przewidziana treścią ustawy.
„Kupiłem telefon komórkowy, na który dostałem od sprzedawcy gwarancję producenta na okres roku. Ku mojemu rozczarowaniu, telefon wymaga naprawy niedługo po tym, jak upłynął termin określony w dokumencie gwarancyjnym – czy istnieje możliwość abym nie pokrywał w tej sytuacji całości kosztów związanych z naprawą?” – to tylko jedno z zapytań klientów w sprawach dotyczących szeroko pojętej reklamacji towarów i usług.
Treść wyżej opisanego pytania wynika z błędnej interpretacji uprawień jakie przysługują konsumentowi w związku z zakupionym przez niego towarem. Błąd ten polega na utożsamianiu uprawień z tytułu gwarancji z możliwością reklamacji w ogóle. Gorączkowe poszukiwanie dokumentu gwarancyjnego w obliczu awarii działania np. sprzętu elektronicznego to tylko jedna z dróg, na podstawie której konsument może dochodzić swoich praw. Sprzedawcy często pogłębiają brak świadomości prawnej konsumentów w tym zakresie, wskazując, że „bez gwarancji reklamacja nie będzie uwzględniana”.
Nie jest to jednak postępowanie zgodne z prawem - reklamacja nie zależy od tego, czy na towar dostaniemy gwarancję. Jest ona bowiem jedynie dodatkowym uprawnieniem konsumenta. Z tego faktu wypływa jedna poważna konsekwencja. Podstawowym uprawnieniem konsumenta jest reklamacja na podstawie Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Każdy konsument może skorzystać z uprawnień, które wynikają z jej treści. Co najważniejsze poza jednym wyjątkiem (sprzedaż rzeczy używanej) zawsze trwają one dwa lata, co niekiedy jest korzystniejsze, niż uprawienia wynikające z gwarancji.
W odróżnieniu od gwarancji, uprawnień wynikających z ustawy sprzedawca lub producent nie mogą zmienić. Na podstawie ustawy konsument może skierować do sprzedawcy żądanie bezpłatnej naprawy albo wymiany produktu.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.