Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej?
W treści Księgi wieczystej znajdziemy wszelkie informacje w zakresie stanu prawnego odrębnej nieruchomości. Istnieje domniemanie prawne, że to co zapisane w księdze jest zgodne z faktycznym stanem prawnym. W jaki sposób można uzyskać odpis z księgi wieczystej?
W Polsce od niedawna obok papierowych funkcjonują także elektroniczne księgi wieczyste. Tryb i zasady uzyskania wglądu do nich są różne i do zainteresowanego należy wybór w tym zakresie.
Odpis z księgi papierowej.
Uzyskanie odpisu z księgi w formie papierowej wiąże się z koniecznością posiadania wiedzy w zakresie jej numeru. Znając ten numer należy złożyć wniosek o odpis z księgi wieczystej. Wniosek sporządzany jest samodzielnie przez zainteresowanego. Wymagane co do jego treści jest wskazanie danych osobowych wnioskodawcy, oznaczenie sądu i wydziału wieczystoksięgowego oraz treść. W treści wnosi się o wydanie odpisu z księgi wieczystej o wskazanym numerze prowadzonej przez właściwy sąd rejonowy. We wniosku warto również wskazać informację o tym, czy odpis zostanie odebrany osobiście czy też ma zostać wysłany na wskazany we wniosku adres. Bezwzględnie należy pamiętać o podpisie.
Wniosek musi zostać opłacony. Opłaty można dokonać poprzez kupno znaków sądowych jak i przelewem na rachunek bankowy sądu. Wysokość opłaty to 6 zł za stronę odpisu. Wnioskodawca musi uzbroić się w cierpliwość - na odpis papierowej księgi wieczystej niekiedy trzeba czekać nawet 3 tygodnie.
Odpis z księgi elektronicznej
Aby uzyskać odpis z elektronicznej księgi wieczystej należy znać jej numer. Aby uzyskać taki numer można zgłosić się do właściwego sądu ze względu na położenie nieruchomości. Należy pamiętać, że numery elektronicznych ksiąg wieczystych składają się zarówno z liter jak i cyfr. Jeśli zainteresowany zdecyduje się na elektroniczny odpis księgi wieczystej, stanie przed wyborem rodzaju tego odpisu. Odpis zwykły zawierać będzie informacje o nieruchomości na dzień składania wniosku o odpis. Odpis zupełny pokazuje aktualny stan oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej. Istnieje również możliwość uzyskania zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej.
Uzyskanie odpisu księgi elektronicznej wiąże się z potrzebą złożenia wniosku o formularz, znajdującego się m.in. na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości oraz w siedzibach sądów. Na treść formularzu składają się dane osobowe zainteresowanego. Podobnie jak w przypadku odpisu w formie papierowej, wniosek składany na formularzu musi być opłacony. Można to zrobić w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu. Opłatę należy wykonać przed złożeniem wniosku w sekretariacie sądu. Opłata za odpis zwykły wynosi 30 zł, za pełny 60 zł, a za zaświadczenie 10 zł.
Przy księgach wieczystych liczących ponad 100 stron wniosek będzie do odebrania kolejnego dnia roboczego lub dostarczony pocztą. Przy księgach liczących mniej stron, odbiór odbywa się od ręki.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.