Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Skargi konsumentów za rok 2012 w statystce UOKiK-u.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał w wydanym przez siebie komunikacie w poniedziałek 26 sierpnia, że w świetle obowiązujących przepisów prawa, UOKiK wykazuje inicjatywę jedynie w zakresie zgłoszeń w przedmiocie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Z kolei naruszenie interesów indywidualnych wymaga zgłoszenia do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów - w kraju jest ich 371.
UOKiK wskazał, że działalność rzeczników w pierwszej kolejności dotyczy udzielania porad. W ubiegłym roku z tego rodzaju pomocy konsumenci skorzystali 444 tys. 391 razy (w 2011 r. było to 413 tys. 832, a w 2010 r. – 416 tys. 323). Niekiedy sama porada to za mało i konieczna jest interwencja u przedsiębiorcy celem rozwiązania problemu – wówczas, rzecznicy interweniują np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy interweniowali w 54 tys. 891 przypadkach (w 2011 r. - 51 tys. 540, a w 2010 r. – 60 tys. 191). Do kompetencji rzeczników należy również przygotowywanie pozwów sądowych albo występowanie z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W ubiegłym roku przygotowali 4407 pozwów i powództw w sprawach indywidualnych (w 2011 r. – 4078, a w 2010 r. – 3683).
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez UOKiK w sprawach związanych z umową sprzedaży w 2012 r. Polacy najczęściej skarżyli się na zakup obuwia i odzieży (75 tys. 167 porad i 14 tys. 804 wystąpienia), sprzętu RTV i AGD (38 tys. 821 skarg i 3291 wystąpień), elementów wyposażenia mieszkania (23 tys. 236 porad i 2953 wystąpienia), komputerów (14 tys. 792 porad i 914 wystąpień) i motoryzacji (12 tys. 444 porady i 936 wystąpień).Skargi ze strony konsumentów związane były w pierwszej kolejności z reklamacją z tytułu niezgodności towaru z umową lub w związku z gwarancją. Inne zgłaszane problemy dotyczyły m.in. odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego oraz nieskuteczne usuwanie wad.
W zakresie usług największy odsetek skarb obejmował usługi telekomunikacyjne i (51 tys. 487 porad i 8973 wystąpienia). Problemy prawne konsumentów dotyczyły m.in. nieprawidłowości związanych ze zmianą warunków umowy, jakości świadczonych usług, naliczaniem opłat wyrównawczych z tytułu niedotrzymania warunków umowy, czy też nienależytego wykonania usług (niewłaściwy cennik, brak wykonania innych postanowień umownych).
"W sprawach dotyczących usług finansowych rzecznicy konsumentów udzielili w ubiegłym roku 24 126 porad i 2 609 razy występowali do przedsiębiorców. Ilość skarg związanych z usługami finansowymi wzrosła w porównaniu z rokiem, 2011 kiedy odnotowano 19 417 porad i 2 328 wystąpień" – przedstawiono w poniedziałkowym komunikacje UOKiK-u.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.