Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Do lekarza umówisz się przez Internet.
Zapewne nieraz czułeś poddenerwowanie i frustrację, gdy w celu rejestracji na wizytę u lekarza publicznej służby zdrowia musiałeś wielokrotnie dzwonić pod telefony, których nikt nie odbierał, albo fatygować się osobiście do przychodni, aby „odstać swoje” w kolejkach do okienka rejestracji, a potem jeszcze w kolejkach do samego lekarza. Ile w ten sposób Polacy przez ostatnie lata zmarnowali cennych roboczogodzin, jakie to straty dla PKB - nawet doskonały rzeczoznawca by się nie doliczył. Pytałeś wtedy retorycznie, dlaczego u licha nie można tego załatwić przez internet?! Przecież mamy XXI wiek!
Lepiej późno niż wcale, ustawodawca w końcu dostosował prawo do rzeczywistości. Ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, dodano do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nowy przepis, zgodnie z którym świadczeniodawca (np. szpital, przychodnia, lekarz) prowadzący listy oczekujących na udzielenie świadczenia jest obowiązany umożliwić świadczeniobiorcom umawianie się drogą elektroniczną na wizyty, możliwość monitorowania statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia oraz powiadamiania o terminie udzielenia świadczenia. Regulacja ta została skonkretyzowana w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2013 r. w sprawie minimalnej funkcjonalności dla systemów teleinformatycznych umożliwiających realizację usług związanych z prowadzeniem przez świadczeniodawców list oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego, które to rozporządzenie już obowiązuje (weszło w życie w maju 2013 r.). Wedle nowych przepisów, systemy teleinformatyczne świadczeniodawców muszą zapewnić Ci następujące usługi:
- automatyczne wyszukiwanie wolnych terminów udzielenia świadczenia zdrowotnego,
- możliwość rejestracji na wizytę i wyboru terminu wizyty,
- możliwości monitorowania Twojego statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia,
- powiadamianie Cię za pomocą środków komunikacji elektronicznej o zmianie terminu wizyty,
- możliwość przeglądu i wydruku zaplanowanych przez Ciebie wizyt,
- możliwość dokonania przez Ciebie korekty danych wprowadzonych na etapie rejestracji, w tym powiadomienia świadczeniodawcy o niemożności stawienia się w określonym terminie bądź rezygnacji z realizacji świadczenia opieki zdrowotnej.
Jak widać prawo zmieniło się lepsze, teraz trzeba je realizować. Pozostaje nam więc wyczekiwać z nadzieją, że w publicznej służbie zdrowia zostaną rychle wdrożone odpowiednie systemy informatyczne, pozwalające nam efektywnie i wygodnie korzystać z usług, o których mowa w rozporządzeniu. To już jednak zadanie nie dla prawników, a dla informatyków i kadr zarządzających u świadczeniodawców, którzy będą zlecać wykonanie tych systemów. Czas pokaże, czy sprostają oni temu zadaniu. Powinni pamiętać, że na horyzoncie jest zawsze dobro i komfort pacjenta.
Łukasz Pośpiech
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.