Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Duże zmiany w prawach konsumenta od czerwca 2014 r.
Szykuje się szereg zmian w dotychczasowych regulacjach dotyczących uprawnień konsumenckich. Sprawa jest już przesądzona, pytanie tylko kiedy znowelizowane przepisy wejdą w życie i jaki będzie finalny kształt regulacji.
Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (zmieniła dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchyliła dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady), państwa członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązane są do przyjęcia i opublikowania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy do 13 grudnia 2013 r., przy czym przepisy te powinny wejść w życie najpóźniej 13 czerwca 2014 r. (art. 28 dyrektywy).
Chociaż czasu zostało już bardzo niewiele, w Sejmie trwają dopiero prace nad rządowym projektem ustawy. Trudno przewidzieć jaki będzie efekt działań ustawodawcy, niemniej jednak kierunek zmian wyznacza wskazana dyrektywa, dlatego zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy mogą się już przygotowywać do wejścia w życie nowych przepisów.
Sedno nowych rozwiązań zmierzać ma do poszerzenia niektórych uprawnień konsumentów przy jednoczesnej precyzacji unormowań, które do tej pory budziły wątpliwości. W szczególności zmiany obejmą umowy konsumenckie zawierane w lokalu przedsiębiorstwa oraz poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, a będą dotyczyć obowiązków informacyjnych, wymogów formalnych związanych z zawieraniem tego typu umów oraz warunkami odstąpienia.
Nowa ustawa uchyli dotychczasową ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Znowelizowane zostaną także przepisy Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z nowym ustawodawstwem m.in.:
- brak informacji o cenie, wynagrodzeniu czy kosztach może skutkować brakiem zobowiązania konsumenta do zapłaty, przy czym ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych spoczywał będzie na przedsiębiorcy;
- ulegnie wydłużeniu termin na konsumenckie (bez podawania przyczyny) odstąpienie od umowy zawartej na odległości i poza lokalem przedsiębiorstwa z 10 do 14 dni, natomiast w razie braku przekazania konsumentowi informacji o prawie do odstąpienia termin na złożenie takiego oświadczenia ulegnie wydłużeniu z 3 do aż 12 miesięcy;
- poszerzony zostanie katalog sytuacji, kiedy odstąpienie od umowy nie będzie przysługiwało konsumentowi;
- przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu kosztów dostawy równych najtańszemu, zwykłemu sposobowi dostarczenia jaki sam oferuje (obecnie przedsiębiorca powinien zwrócić taką kwotę jaką faktycznie zapłacił kupujący);
- przedsiębiorcy zostaną wyposażeni w uprawnienie polegające na powstrzymaniu się ze zwrotem ceny konsumentowi do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania (obecnie przedsiębiorcy mają 14 od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy na zwrot należności);
- konsument będzie ponosił odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, będące korzystaniem z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania;
- zostanie zmieniona definicja konsumenta w Kodeksie cywilnym oraz zniknie pojęcie niezgodności towaru z umową sprzedaży konsumenckiej;
- ulegnie wydłużeniu okres domniemania istnienia wady w dacie sprzedaży produktu z trzech do sześciu miesięcy.
Nowa przepisy z pewnością mogą przyczynić się do wzrostu świadomości prawnej konsumentów, tym bardziej, że dyrektywa dotyczy wszystkich państw członkowskich i tym samym ujednolica uprawnienia konsumenta we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Piotr Bryndal
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.