Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Koniec okresu przejściowego dla pracowników BHP.
30 czerwca b.r. kończy się okres przejściowy dla pracowników służby BHP trwający od 2004 r., kiedy to w znaczący sposób podniesiono stawiane przed nimi wymagania w zakresie kwalifikacji do wykonywanego zawodu. Brak spełnienia powyższych warunków we wskazanym terminie, może stanowić podstawę do wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.
Od 1 lipca 2013 r. pracownikami służby BHP mogą być tylko osoby spełniające następujące wymagania:
1. inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca uprawienia w zakresie technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
2. starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
- wykształcenie wyższe o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
3. specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,
4. starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
5. głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Zgodnie z przepisami prawa, pracodawca powierzając wykonywanie zadań służby BHP specjalistom spoza zakładu pracy, powinien mieć na uwadze wymagania, zgodnie z którymi muszą oni spełniać co najmniej warunki określone dla specjalisty ds. BHP lub powinny to być osoby zatrudnione na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat. Z kolei pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierza wykonywanie zadań służby BHP powinien spełniać co najmniej wymagania dla inspektora ds. BHP.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.