Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Ministerstwo Sprawiedliwości wprowadzi więcej praw dla konsumentów.
Rząd chce dać więcej praw konsumentom. Ujednolicone i uproszczone zostaną przepisy dotyczące zawierania umów konsumenckich oraz ochrony konsumenta. Ponadto stworzony ma być wreszcie spójny system odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej.
Korzystny dla konsumentów pakiet zmian przewiduje projekt nowej ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z założeniami, dyrektywa o prawach konsumentów (2011/83/UE) zostanie wdrożona do nowej ustawy o prawach konsumentów (uchyli ona ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów). Z kolei przepisy wdrażające dyrektywę o sprzedaży konsumenckiej (1999/44/WE) zostaną włączone do Kodeksu cywilnego i zintegrowane z kodeksowymi przepisami dotyczącymi rękojmi oraz gwarancji (uchylona zostanie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).
Planowane rozwiązania mają wydłużyć okres po jakim możliwy będzie zwrot towaru po zakupie poza lokalem przedsiębiorstwa bądź za pomocą internetu. Okres ten wydłuży się z 10 do 14 dni i dotyczyć będzie wszystkich produktów o wartości przekraczającej 10 euro. Obecnie, jeżeli sprzedawcy internetowi nie poinformują klienta o prawie do zwrotu zakupionego towaru, ten ma na to trzy miesiące. Po zmianach takie niedopatrzenie umożliwi konsumentowi zwrot produktu w ciągu roku i 14 dni.
Jak czytamy na stronie Rządu: wprowadzona zostanie jednolita regulacja odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, przy przyjęciu pewnych odrębności dla umów, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument. Zakres stosowania przepisów wdrażających dyrektywę o sprzedaży konsumenckiej zostanie rozszerzony na wszystkie umowy, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca a kupującym konsument.
Ponadto ujednolicone mają zostać okresy odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej. Stworzone zostaną bardziej efektywne mechanizmy dochodzenia roszczeń regresowych przez ostatecznego sprzedawcę od jego poprzedników w łańcuchu dystrybucji. Przywrócone zostanie stosowanie do wszystkich umów sprzedaży konsumenckiej przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących gwarancji, przy jednoczesnym doprecyzowaniu wzajemnego stosunku uprawnień z rękojmi i gwarancji.
Warto dodać, że zmiany są potrzebne, konsumenci ciągle narażeni są na manipulacje ze strony nieuczciwych przedsiębiorców, jak podaje UOKiK sama Inspekcja Handlowa w zeszłym roku przeprowadziła 23 tys. kontroli, oraz otrzymała 18 tys. zawiadomień od konsumentów o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów. Według planów nowelizacja ma zacząć obowiązywać w pierwszym półroczu 2014 roku.
Maciej Stępień
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.