Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Nowe stawki za wywóz śmieci.
Nadchodzą zmiany w związku z wywozem śmieci. Ustawodawca przewiduje rozróżnienie stawek za wywóz śmieci w zależności od ich wcześniejszego segregowania bądź nie. W przypadku domów jednorodzinnych mieszkańcy sami składają „deklarację śmieciową” do właściwego urzędu gminy i sami decydują czy chcą segregować odpady, a tym samym płacić mniej. Gminy przygotowały już pewne prognozowane średnie stawki oraz sposoby ich naliczania. Wyróżnia się cztery podstawowe metody naliczania stawek: od mieszkańca, od ilości zużytej wody, od powierzchni mieszkalnej lub od gospodarstwa domowego. W przypadku naliczania opłaty za wywóz śmieci od mieszkańca, średnie stawki w przypadku wywozu śmieci nieposegregowanych wynoszą 14,54 zł, natomiast przy dokonaniu segregacji – 9,05 zł. Różnica jak widać jest znaczna.
Niestety mniejszą swobodę w wyborze opcji segregacji będą mieli mieszkańcy blokowisk i osiedli zarządzanych przez spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe. W przypadku mieszkańców bloków, obowiązkiem zarządcy jest udostępnienie wzorów deklaracji wśród mieszkańców, którzy wspólnie, większością głosów zadecydują, czy na osiedlu będzie segregacja śmieci czy też nie. W przypadku większości deklaracji negatywnych dotyczących segregacji, zarządca ma obowiązek dostarczenia deklaracji zbiorczej w gminie, że segregacji nie będzie. Tym samym również mieszkańcy, którzy chęć segregacji deklarowali, będą musieli płacić wyższe stawki, odpowiadające sytuacji, w której segregacji brak. W takim przypadku gmina nie dostarczy odpowiednich pojemników przeznaczonych do segregowania śmieci. Natomiast w odwrotnej sytuacji, gdy większość mieszkańców zadecyduje o segregacji, brak pewności, że wszyscy mieszkańcy dostosują się do podjętej przez większość decyzji. Brak również odpowiedzi na pytanie, co w przypadku, gdy gmina zorientuje się, że segregacja nie jest dokonywana, pomimo złożonej deklaracji i nałożonych na mieszkańców niższych opłat.
Sytuacja prawna składania deklaracji w gminie również nie jest bezsporna. Deklaracja powinna zostać zgłoszona przez właściciela nieruchomości. Spółdzielnie, jako właściciele w rozumieniu cywilno-prawnym mają prawo oraz obowiązek złożenia deklaracji zbiorczej ale jednocześnie lokatorzy będący właścicielami lokalu w rozumieniu ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach również takie prawo posiadają. Niestety ustawodawca nie udziela już odpowiedzi na pytanie, co w przypadku złożenia dwóch deklaracji przez dwa ww. podmioty. Niektóre wspólnoty rozpatrując powyższe wątpliwości zdecydowały, ze każdy z właścicieli wypełni deklarację odrębnie i dostarczy ją gminie. Z ww. problemami będą musiały zmagać się gminy.
Katarzyna Basista
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.