Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Nowelizacja przepisów w zakresie wywozu śmieci.
W związku z koniecznością "naprawienia" niektórych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z Konstytucją z końcem listopada ubiegłego roku (wyrok TK z dnia 23 listopada 2013, sygn. akt: K 17/2012), 10 października 2014 r. Sejm uchwalił nowelizację tejże ustawy, wprowadzając m. in. maksymalną opłatę za odbiór śmieci, a dodatkowo także minimalną czestotliwość ich odbioru (dla odpadów niesegregowanych).
Zgodnie z proponowanymi przez Sejm przepisami, ustalaniem opłat za wywóz śmieci w dalszym ciągu zajmować się będą gminy, jednak egzekucja nieuiszczonych opłat przejdzie już do zadań urzędów skarbowych. Jeśli chodzi o wysokość samej opłaty, w odniesieniu do odpadów segregowanych jej miesięczna wysokość ma być ustalana na podstawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem – który to wskaźnik jest publikowany przez Główny Urząd Statystyczny w ostatnim roczniku statystycznym. W zależności od metody obliczania, wysokość stawki opłaty będzie się kształtować różnie. I tak, jeśli opłata ma być naliczana od jednego mieszkańca gospodarstwa domowego, stawka ta może wynosić maksymalnie 2% wyżej wspomnianego wskaźnika, a w przypadku, kiedy opłata ma być naliczana od m3, to dla powierzchni lokalu nie może przekroczyć stawki 0,08%, dla zużytej wody – 0,7%, a dla całego gospodarstwa domowego – 5,6%. Wysokość stawki za wywóz odpadów zmieszanych ograniczona będzie natomiast do maksymalnie dwukrotności stawki przypisanej dla odpadów segregowanych.
Dla ustalenia właściwej opłaty za wywóz śmieci, konieczne jest wypełnienie tzw. deklaracji śmieciowej przez mieszkańca danego lokalu czy gospodarstwa domowego. Na gruncie nowych przepisów, uprawnienie do żądania od mieszkańców lub właścicieli lokali danych wymaganych do ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, uzyskają też zarządy spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Mieszkańcy z kolei nie będą musieli wypełniać nowej deklaracji za każdym razem, kiedy zmieni się stawka opłaty.
W przypadku, kiedy osoba zobowiązana do ponoszenia opłat z tytułu wywozu śmieci przez daną gminę zmieni miejsce zamieszkania w ten sposób, że obowiązek wywozu śmieci w wyniku przeprowadzki leżeć będzie po stronie innej gminy, pojawia się problem rozliczenia opłat za gospodarowanie odpadami w miesiącu, w którym następuje zmiana miejsca zamieszkania. Nowelizacja rozwiązuje ten problem poprzez wskazanie, że za miesiąc wyprowadzki opłatę za wywóz śmieci uiszcza się do gminy, w której dotychczas się mieszkało, a dopiero od następnego miesiąca do gminy nowego miejsca zamieszkania.
Śmieci zmieszane, ze względu także na uciążliwość ich przetrzymywania w okresie "letnim", tj. od kwietnia do października, będą musiały być odbierane w ustalonych okresach. Częstotliwość ich odbioru ustalona jest różnie, w zależności od tego, czy "generatorem" odpadów jest mieszkaniec wsi czy miasta, a jeśli tego ostatniego, to czy mieszka on w bloku, czy w domu jednorodzinnym. W obszarze miasta, z bloków, śmieci będą musiały być odbierane co najmniej raz w tygodniu, z domów jednorodzinnych co najmniej raz na 2 tygodnie. Jeśli chodzi o obszary wiejskie, ustawa nie reguluje tutaj minimalnych okresów, w jakich zmieszane odpady powinny być wywożone, wskazując, że może to następować rzadziej niż w miastach.
Obecnie ustawa nowelizująca oczekuje na stanowisko Senatu w przedmiocie zmian proponowanych przez Sejm.
Karolina Wąsikowska
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.