Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
UOKiK: aktor - profesor medycyny wprowadza konsumentów w bład.
Spółka z branży farmaceutycznej produkująca popularny suplement diety została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, karą finansową na kwotę 80 tysięcy złotych za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
Powodem nałożenia kary, była kampania reklamowa w telewizji, w której aktor odgrywał postać sędziwego lekarza i profesora medycyny, a to zdaniem UOKIK wprowadza przeciętnego konsumenta w błąd. Warto bowiem podkreślić, że aktor nie był jedynie ubrany w biały fartuch, ale w reklamie przedstawiany był jako ekspert specjalizujący się w chorobach serca, a ponadto podpisany pełnym imieniem i nazwiskiem wraz z podaniem tytułu naukowego profesora.
Zdaniem UOKIK reklama wprowadza w błąd, co jest niezgodne z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, bowiem w rzeczywistości aktor nie posiadał ani tytułu naukowego ani specjalizacji. UOKIK zwracał także uwagę, iż kwestionuje przede wszystkim formę prezentacji treści reklamy : „…posłużenie się czyimś tytułem naukowym i stworzenie fikcyjnej postaci wskazanej z imienia i nazwiska stanowi, w ocenie Prezesa Urzędu, nadużycie zaufania konsumentów, a w konsekwencji jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego. Konsumentowi nie jest obojętne, czy produkt rekomenduje jakikolwiek profesor bez specjalizacji, czy też jest to wyspecjalizowany ekspert w określonej dziedzinie, której dotyczy sporny spot reklamowy”.
W uzasadnieniu decyzji Prezes UOKIK wskazała także, że reklama wyczerpuje znamiona czynu nieuczciwej konkurencji – reklamy wprowadzającej w błąd, jeżeli jest w stanie wpłynąć na decyzję adresata. Decydującym miernikiem w tej kwestii nie jest subiektywna ocena twórcy reklamy, a obiektywny odbiór danej reklamy przez konsumentów.
Z decyzją UOKIK nie zgodziła się spółka producent farmaceutyku i wniosła odwołanie do Sądu. Zdaniem skarżącej jej reklama nie wprowadzała klientów w błąd.
Sąd Okręgowy w Warszawie, Wydział XVII Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję UOKIK w zakresie kary i także stwierdził, że sugerowanie widzom, że reklamująca osoba jest lekarzem lub naukowcem narusza zbiorowe interesy konsumentów. Przyczyną takiego orzeczenia było przyjęcie, że taka reklama opierając się na fałszu wprowadza konsumentów w błąd.
Piotr Bryndal
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.