Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
UOKiK: SMS-y nie mogą wprowadzać w błąd
W grudniu 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie organizacji konkursów polegających na wysyłaniu wiadomości SMS, które zakończyło się nałożeniem kary w wysokości 141 tyś. złotych na podmiot działający w sprzeczności z interesem konsumentów. 23 października 2014 roku zapadło orzeczenie podtrzymujące decyzję UOKiK w tej sprawie.
Postępowanie Urzędu wykazało, że konsumenci otrzymywali SMS-y o treści np.: „I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl” lub „WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o treści KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWRANTOWANA w GRZE o 100.000zl!www.SMSQuiz.pl”.
Co najważniejsze - w wysyłanych wiadomościach brak było informacji, że odesłanie SMS-a oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumentów dodatkowo płatnych SMS-ów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto, w reklamach brak było informacji o cenie tych SMS-ów oraz organizatorze konkursu.
Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zgodził się z zarzutami Urzędu oraz z nałożoną karą finansową (XVII AmA 105/13, wyrok z 23 października 2014 r.). Sąd postawił tezę, że wiadomości zachęcające do udziału w tzw. „konkursach SMS” muszą jasno, rzetelnie i wyraźnie informować kto jest ich organizatorem, jakie są ich zasady i z jakimi kosztami wiąże się udział w konkursie. Ponadto, wprowadzać w błąd nie może także informacja o warunkach konkursu. Każdy więc przypadek, w którym organizator konkursu zachęca do brania w nim udziału poprzez darmowe uczestnictwo a następnie bez informowania o kosztach nakazuje wysyłanie dalszych wiadomości jest czynem naruszającym zbiorowe interesy konsumentów i naraża organizatora na odpowiedzialność pieniężną.
Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu SMS-owego, uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów. Konsumenci są również uprawnieni do wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcą na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. u. z 2007 r. nr 171 poz. 1206). Warto pamiętać, że w tych sprawach to przedsiębiorcę obciąża ciężar dowodu, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.
Patryk Hatak
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.